lördag 3 juli 2010

Grillad regnbågslax

Foto: Tina Fallgren Min systers yngste son är en hejjare på att fiska och nyligen lyckades han dra upp en stor och fin laxöring - den grillade vi idag.Var inte rädd för att krydda fisken om du ska tillaga den.

Till fisken serverade jag en pepparrotssås och en sallad. I salladen blandade jag ner färsk spenat, nektarin, tomat, grillad halloumi och avocado.

Grillad laxöring i folie
Laxöring
smör
färsk chili
färsk lök
vitlök
1 citron
salt
peppar
olja
1. Det är bäst om fisken inte är fryst, om de är det låt den tina innan. Skär några snitt i fisken, på båda sidorna.
2. Blanda sedan ihop rumstempererat smör, rapsolja, citroncest, citronsaft, pressad vitlök, salt och peppar och gnid in i fisken (både i snitten, i fiskens mitt och utanpå. Salta och peppra och pressa över citronsaft.
3. Skiva lök (jag valde färsk lök), chili, vitlök och gräslök och strö över och i fisken. Vik in fisken i folie och lägg på grillen tills det är klart. Servera med färskpotatis, en god sallad och en god sås, som pepparrotssåsen nedan.

Pepparrotssås: Blanda ihop creme fraiche, pepparrot (kan köpas på en liten burk), citronsaft, lite majonäs, lite agavesirap, salt och peppar tills det blir gott.


1 kommentar: